Algemene voorwaarden
Artikel 1 - Definities
- amphora: amphora.interactive, gevestigd te Utrecht, KvK-nummer 30157344.
- Opdrachtgever: degene met wie amphora een overeenkomst is aangegaan.
- Partijen: amphora en Opdrachtgever samen.
- Consument: een opdrachtgever die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
- Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens amphora.
- amphora en de opdrachtgever kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
- amphora en de opdrachtgever sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de opdrachtgever of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 - Prijzen
- amphora hanteert prijzen in euro’s en inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- amphora mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
- De prijs met betrekking tot een dienstverlening wordt door amphora vastgesteld op grond van de werkelijk bestede uren.
- De prijs wordt berekend volgens de gebruikelijke uurtarieven van amphora, geldend voor de periode waarin hij de werkzaamheden verricht, tenzij een afwijkend uurtarief is afgesproken.
- Wanneer amphora en de opdrachtgever voor de dienstverlening een totaalbedrag afspreken, is dit altijd een richtprijs, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
- amphora mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
- amphora moet de opdrachtgever op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- De opdrachtgever mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
- amphora zal prijsaanpassingen meedelen aan de opdrachtgever voorafgaand aan de ingang ervan.
- De consument mag de overeenkomst met amphora opzeggen wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 4 - Betalingen en betalingstermijn
- amphora mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
- De opdrachtgever moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
- De betalingstermijnen die amphora hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de opdrachtgever het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat amphora aan de opdrachtgever een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
- amphora mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
- Bij een overeenkomst voor onbepaalde tijd is bij sommige periodieke diensten zoals hosting pakketten en domeinregistraties betaling via automatische incasso een vereiste tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
Artikel 5 - Gevolgen te late betaling
- Betaalt de opdrachtgever niet binnen de afgesproken termijn, dan mag amphora de wettelijke rente per maand voor niet-handelstransacties en de wettelijke rente per maand voor handelstransacties in rekening brengen vanaf de dag dat de opdrachtgever in verzuim is, waarbij een gedeelte van een maand voor een hele maand wordt gerekend.
- Wanneer de opdrachtgever in verzuim is, moet hij bovendien buitengerechtelijke incassokosten en eventuele schadevergoeding betalen aan amphora.
- De incassokosten worden berekend aan de hand van het Besluit vergoeding voor buitengerechtelijke incassokosten.
- Wanneer de opdrachtgever niet op tijd betaalt, mag amphora zijn verplichtingen opschorten totdat de opdrachtgever heeft betaald.
- In geval van liquidatie, faillissement, beslag of surseance van betaling aan de zijde van de opdrachtgever, zijn de vorderingen van amphora op de opdrachtgever onmiddellijk opeisbaar.
- Weigert de opdrachtgever zijn medewerking aan de uitvoering van de overeenkomst door amphora, dan moet hij nog steeds de afgesproken prijs betalen.
Artikel 6 - Herroepingsrecht
- Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken. Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
- de dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van vrijetijdsbesteding betreft
- het een spoedreparatie betreft
- het weddenschappen of loterijen betreft
- de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
- het een dienst betreft die met instemming van de consument volledig worden uitgevoerd binnen de bedenktijd en waarbij de consument uitdrukkelijk heeft verklaard van zijn herroepingsrecht af te zien
- De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
- zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
- zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
- De consument kan gebruikmaken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@amphora.nl.
Artikel 7 - Opschortingsrecht
- Tenzij de opdrachtgever een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 8 - Verrekening
- Tenzij de opdrachtgever een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan amphora te verrekenen met een vordering op amphora.
Artikel 9 - Verzekering
- De opdrachtgever moet de volgende zaken voldoende verzekeren en verzekerd houden tegen onder andere brand, ontploffings- en waterschade, en diefstal:
- geleverde zaken die noodzakelijk zijn voor de uitvoering van de onderliggende overeenkomst
- zaken van amphora die bij de opdrachtgever aanwezig zijn
- zaken die onder eigendomsvoorbehoud zijn geleverd
- De opdrachtgever geeft op eerste verzoek van amphora de polis van deze verzekeringen ter inzage.
Artikel 10 - Intrekking opdracht
- Het staat opdrachtgever vrij om de opdracht aan dienstverlener op elk gewenst moment te beëindigen.
- Wanneer opdrachtgever de opdracht intrekt, is opdrachtgever verplicht het verschuldigde loon en de gemaakte onkosten van dienstverlener te betalen.
Artikel 11 - Klachtplicht
- Opdrachtgever is verplicht klachten over de verrichte werkzaamheden direct schriftelijk te melden aan dienstverlener. De klacht bevat een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat dienstverlener in staat is hierop adequaat te reageren.
- Een klacht kan er in ieder geval niet toe leiden, dat dienstverlener gehouden kan worden om andere werkzaamheden te verrichten dan zijn overeengekomen.
Artikel 12 - Garantie
- Wanneer de opdrachtgever en amphora een overeenkomst met een dienstverlenend karakter zijn aangegaan, bevat deze voor amphora enkel een inspanningsverplichting en dus geen resultaatsverplichting.
Artikel 13 - Uitvoering van de overeenkomst
- amphora voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
- amphora mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
- De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de opdrachtgever.
- De opdrachtgever moet ervoor zorgen dat amphora op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
- Zorgt de opdrachtgever er niet voor dat amphora tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de opdrachtgever.
Artikel 14 - Informatieverstrekking door de opdrachtgever
- De opdrachtgever stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan amphora.
- De opdrachtgever staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
- Wanneer en voor zover de opdrachtgever dit verzoekt, retourneert amphora de betreffende bescheiden.
- Stelt de opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door amphora redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de opdrachtgever.
Artikel 15 - Duur overeenkomst dienst
- De overeenkomst tussen amphora en de opdrachtgever betreffende een dienst of diensten wordt aangegaan voor onbepaalde tijd, tenzij uit de aard van de overeenkomst iets anders voortvloeit of anders wordt afgesproken.
- Wanneer de opdrachtgever een overeenkomst voor bepaalde tijd aangaat, dan wordt deze na afloop van de termijn stilzwijgend omgezet in een overeenkomst voor onbepaalde tijd, tenzij 1 van de partijen de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 2 maanden, of een consument de overeenkomst opzegt met inachtneming van een opzegtermijn van 1 maand, waardoor de overeenkomst automatisch eindigt.
Artikel 16 - Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd
- De opdrachtgever kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden.
- Een consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
- Reeds gefactureerde termijnen voor diensten zoals hosting pakketten en domeinregistraties kunnen niet worden geannuleerd en worden niet gerestitueerd.
Artikel 17 - Intellectueel eigendom
- amphora behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, code, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken.
- De opdrachtgever mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van amphora aan anderen tonen, ter beschikking stellen of op een andere manier gebruiken.
Artikel 18 - Geheimhouding
- De opdrachtgever houdt iedere informatie, in welke vorm dan ook, die hij van amphora ontvangt geheim.
- Hetzelfde geldt voor alle andere informatie betreffende amphora waarvan de opdrachtgever weet of redelijkerwijs kan vermoeden dat deze geheim of vertrouwelijk is, dan wel waarvan hij kan verwachten dat verspreiding ervan amphora schade kan berokkenen.
- De opdrachtgever neemt alle nodige maatregelen om ervoor te zorgen dat hij de informatie in lid 1 en 2 geheimhoudt.
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt niet voor informatie:
- die al openbaar was voordat de opdrachtgever deze informatie vernam of die later openbaar is geworden zonder dat dit het gevolg was van een schending van de geheimhoudingsplicht van de opdrachtgever
- die door de opdrachtgever openbaar gemaakt wordt op grond van een wettelijke plicht
- De in dit artikel omschreven geheimhoudingsplicht geldt voor de duur van de onderliggende overeenkomst en voor een periode van 3 jaar na afloop daarvan.
Artikel 19 - Boetebeding
- Wanneer de opdrachtgever het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan amphora voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
- Is de opdrachtgever een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.
- Is de opdrachtgever geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000
- Daarnaast moet de opdrachtgever een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
- De opdrachtgever moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
- amphora mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de opdrachtgever.
Artikel 20 - Vrijwaring
- De opdrachtgever vrijwaart amphora tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door amphora geleverde producten en/of diensten.
Artikel 21 - Klachten
- De opdrachtgever moet een door amphora geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
- Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de opdrachtgever redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de opdrachtgever amphora daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
- Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming amphora hiervan op de hoogte stellen.
- De opdrachtgever geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat amphora hierop gepast kan reageren.
- De opdrachtgever moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de opdrachtgever en amphora.
- Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de opdrachtgever niet eisen dat amphora andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 22 - Ingebrekestelling
- De opdrachtgever moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan amphora.
- De opdrachtgever is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling amphora ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 23 - Aansprakelijkheid opdrachtgever
- Wanneer amphora een overeenkomst aangaat met meerdere opdrachtgeveren, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 24 - Aansprakelijkheid amphora
- amphora is alleen aansprakelijk voor schade die de opdrachtgever lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
- Wanneer amphora aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
- amphora is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
- Wanneer amphora aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
- Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 25 - Vervaltermijn
- Elk recht van de opdrachtgever op schadevergoeding van amphora vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 26 - Ontbinding
- De opdrachtgever mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer amphora toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
- Is de nakoming van de verplichtingen door amphora nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat amphora in verzuim is.
- amphora mag de overeenkomst met de opdrachtgever ongedaan maken, wanneer de opdrachtgever zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer amphora kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de opdrachtgever zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 27 - Overmacht
- In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van amphora door de opdrachtgever niet aan amphora kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
- Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computervirussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
- Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor amphora één of meer verplichtingen naar de opdrachtgever niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat amphora kan nakomen.
- Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de opdrachtgever als amphora de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
- amphora hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de opdrachtgever te betalen, ook niet wanneer amphora hiervan voordeel heeft.
Artikel 28 - Wijziging overeenkomst
- Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de opdrachtgever en amphora de overeenkomst aanpassen.
Artikel 29 - Wijziging algemene voorwaarden
- amphora mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
- Wijzigingen van ondergeschikt belang mag amphora altijd doorvoeren.
- Ingrijpende wijzigingen zal amphora zoveel mogelijk vooraf met de opdrachtgever bespreken.
- Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 30 - Overgang van rechten
- De opdrachtgever kan geen rechten uit een overeenkomst met amphora aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van amphora.
- Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 31 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
- Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
- Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat amphora bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 32 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
- Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de opdrachtgever en amphora is Nederlands recht van toepassing.
- De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van amphora is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de opdrachtgever en amphora, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 4 december 2024.